Over de YAGIS

De YAGIS een Flevoklipper 12.75 kits getuigd. Een kits getuigd schip heeft twee masten, waarvan de voorste mast de grootste mast is. Voor de grote mast kunnen een of meerdere voorzeilen gevoerd worden, plus het grootzeil. Aan de achterste mast wordt alleen een bezaan gevoerd.

 

De bouw van het casco was in handen van Flevo jachtbouw te Nijkerk. Casco houd in dat ze een gedeelte van het schip bouwen, in ons geval de romp en de opbouw. 

 

In november 1998 zijn we begonnen met afbouwen van het schip. De motor werd geplaats, generator, roestvrij staal werk, technische installatie, de betimmering, de stoffering, enz. Flevo Jachtbouw heeft het schip geplamuurd en gespoten.

 

Het schip was in april 1999 vaarklaar, voor het schip te water ging werd ze eerst gedoopt door onze beide moeders en gelijktijdig werd de naam van het schip ( YAGIS ) onthuld.

 

Het schip hebben we in de loop van jaren verder afgebouwd, tot op heden vinden nog steeds verbeteringen plaats. 

De Bouw van de YAGIS

Gebruikelijk wordt eerst de romp van het schip gebouwd, waarna de opbouw volgt. Flevo Jachtbouw begint eerst met de opbouw van het schip.

Als het  staal is gesneden worden de staalplaten als een puzzel aan elkaar gehecht.

Ze beginnen met de opbouw van het schip.

Als de opbouw is gehecht, wordt deze op de juiste hoogte gebracht voor de bouw van de romp. 

De Kiel wordt onder de opbouw geschoven.

De spanten worden gebogen en verbonden van de kiel naar de opbouw, dan volgt het hechten van de huidplaten. 

Na het dicht lassen van de casco, werd het schip gespoten in de primer en daarna de grondverf. we krijgen een half jaar om het het schip vaarklaar te maken.

De  Motor en de generator zijn al geplaats in de loods. Met hulp van Martin heeft Alex het roestvrij staal gelast.

De ramen en patrijs poorten worden tijdelijk geplaats, na het aflakken worden ze definitief geplaats. 

Het schip is ook aan de binnen kant in de grond verf gezet, alles nog een keer op de hand in de hammerite metaallak gezet.  Panlatten zagen, duizenden schroef gaten geboord, schroefdraad getapt om de panlatten vast te zetten. Isoleren van de romp en opbouw, de watertanks ingebouwd, maar ook de sfeer kwam er al snel in, het schip word al snel leefbaar.

Het heen en weer rijden van Deventer naar Nijkerk in de weekenden was na twee maanden niet meer nodig. We kunnen nu slapen in de logeer kamer, de afwerking komt later. 

Ook de relax momenten hebben we nodig en dromen van wat er gaat komen.

Een kilometer kabel of tien, niet bijgehouden.

Overal te gelijk bezig, maar het motorruim is meest noodzakelijk.

Nadat de schip zo goed als vaarklaar is gaat het schip weer de loods in om gespoten te worden.

Het schip wordt in de lak gespoten. 

Nadat de ramen, Luiken en patrijspoorten zijn gemonteerd komen we dicht bij de tewaterlating. 

Het schip word de loods uitgereden en is er klaar voor om ter water gelaten te worden. 

Het schip word gedoopt door beide moeders, direct na de doop wordt de naam onthult.

Belgische Ardennen.