Richard

Urk

Woensdag 4 maart: Van lemmer naar urk en tocht van twee uurtjes varen. Afgemeerd in de oude haven aan de kade. Vermaakt met wandelen en wat er allemaal lang de boot wandelde. 

De diesel nadert een recordprijs en stijgt per uur, de oorzaak ligt in de Straat van Hormuz. De scheepvaart in die smalle zee passage viel afgelopen dagen stil door aanvallen van Iran op schepen. Er zijn inmiddels 10 landen bij betrokken, Iran, Israël, de Verenigde Staten, Koeweit, Saoedie-Arabië, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten, Libanon, Bahrein en Jordanië. 
Bij Oliehandel Hoekman in de werkhaven (bij de Urkersluis) een afspraak gemaak om morgen 8:30 diesel bunkeren.

Terug op IJsselmeer

Dinsdag 3 maart: Vroeg in de ochtend alweer een mooie zonsopgang, beloofd weer een mooie dag. Na het ontbijt vertrokken richting Lemmer waar we om 9:45 afmeerden. Afgemeerd aan de buitenzijde tegenover de Lemstersluis. Na een wandeling met Klaus de winkels Action, Takko, Lido, Scapino, Aldi, nauticshop.nl H.F. de Boer Jachttechniek ( chagrijn die het leven niet meer ziet zitten ) en Skipperland voor een nieuwe vlag.

Door de sluis Friesland in

Maandag 2 maart: Door de sluis friesland in, met de wind mee en de genua uitgerold via de Fluessen naar Woudsend. De vele gerestaureerde panden, smalle steegjes, verrassende doorkijkjes en het gezellige dorpscentrum nodigen uit tot een aangename ontdekkingstocht door het oude handelsdorp, met haar molens, kerken, een labyrint aan straatjes. Het dorp heeft de sfeer van vroeger behouden.

De oversteek

zondag 1 maart: Gisteren een windkracht 7 vandaag een windkracht 4 volgens het scheepsweerbericht. De oversteek was minder comfortabel dan de planning was. Onderzeil de oversteek 8:40 vertrek aankomst Stavoren 10:36 Vandaag schijnt de zon volop, Klaus is de door de dag heen veel uitgelaten. In Grand Café Kade een hapje gegeten.

Onderzeil

Zaterdag 28 februari: Gisteren in Enkhuizen de Genua op de rolfok aangeslagen zodat we op het IJsselmeer geen speelballetje van de golven worden. Van Enkhuizen naar Medemblik geheel bezeild en aan hoger wal geen golven. Vandaag hebben we meer regen, meer wind en minder zon. Morgen wordt alles beter en warmer.

Enkhuizen

Vrijdag 27 februari: Om 7:30 vertrokken vanaf het eiland de schelp richting Enkhuizen. Onderweg kwamen we erachter dat de accu’s niet worden geladen, er wordt alleen stroom geleverd door dynamo wat er wordt op het moment wordt gebruikt. Zijn de loodaccu’s slecht, de dynamo is ook al 26 jaar oud of een afstelling in de omvormer, Orion XS.  11:30 aankomst Enkhuizen, nog een plekje aan en de wal.

Weekje weg met de M.S.YAGIS

Donderdag 26 februari: Na het werk naar het eiland de schelp gevaren waar Klaus zich kan uitleven nu het nog rustig. Zonnig, maar nog aan de frisse kant, het wordt belooft dat het van de week warmer wordt.

2026

Januari: Noordelijke aanvoer met winterse neerslag, maar niet koud genoeg om de YAGIS vast te leggen in het ijs. In de eerste helft van de maand en regelmatig neerslag in de vorm van sneeuw. Een jaar geleden gestart met het vernieuwen van het electra aan boord van de YAGIS en in Januari afgerond met als resultaat nog meer onafhankelijk van het elektriciteitsnet te zijn.

December

December: Vooral druk geweest met de upgrade van het electra aan boord van de YAGIS. De eerste winter prikkels, Kerstdagen en oud en nieuw.

November

Het eiland de Schelp, Huizen en Enkhuizen. Bijzonder moment is de uitstrooien van Joop op een van zijn favorieten plekken.

Oktober

Woensdag 1 oktober: het wordt kouder en natter, het wordt tijd om de kuiptent weer te plaatsen

Oktober de maand van onze verjaardagen.

Deze maand zijn we in Spakenburg, Muiden en Harderwijk geweest.

Deventer

Donderdag 18 september: De laatste dagen van de vakantie door in Deventer. Van Koblenz naar Deventer rijden kosten meer tijd vanwege de files en ongelukken onderweg.

Vrijdag 19 september: Pa geholpen met ruimen van de schuur en het oude ijzer naar Apeldoorn gebracht.

Zaterdag 20 september: Op de koffie bij Teun en Jennie en in de middag kwamen Scilla en Michiel op bezoek.

Zondag 21 september: Caravan – M.S. YAGIS waar Alex gelijk met de neus in de boter viel. Hoge nood toilet toilet stuk, uit elkaar gehaald om het probleem weer te fixen. In de middag Ronald en Wouter op de koffie. Morgen maken we de caravan schoon zodat deze weer naar de stalling kan.

Cochem

 Woensdag 17 september: Het  kasteel Reichsburg in Cochem hebben we al eens bezocht, vandaag het stadscentrum van Cochem aan de beurt. Morgen hebben we een rit naar het noorden van driehonderd kilometer voor de boeg. 


Koblenz

Dinsdag 16 september: 180 kilometer rijden en we staan op de stadscamping in Koblenz en kijken we weer uit op de Duitse Ecke en de Rijn.